Start Life Style Pyszna i zdrowa kuchnia azjatycka

Pyszna i zdrowa kuchnia azjatycka

przez Redakcja

Dania kuchni azjatyckiej na dobre wpisały się w kulinarną mapę Polski. Jedzenie chińskie, wietnamskie czy indyjskie zachwyca bogactwem oryginalnych smaków i aromatów niespotykanych w tradycyjnych polskich daniach. Dalekowschodnie specjały są nie tylko pyszne, ale też niezwykle zdrowe. Wystarczy spojrzeć na statystyki dotyczące kondycji i długości życia Azjatów. Tam nadwaga jest bardzo rzadkim zjawiskiem, a wiele osób w dobrym zdrowiu dożywa stu lat!

Podstawą azjatyckich dań są warzywa. Trafiają one niemal do każdego posiłku. Ta reguła wpisuje się idealnie w zasady piramidy zdrowego żywienia, zgodnie z którą pełne witamin, minerałów i fitozwiązków, a do tego niskokaloryczne warzywa powinny stanowić główny składnik jadłospisu. Zwłaszcza te niskoprzetworzone, a właśnie takie trafiają do chińskich czy tajskich dań. Zwykle warzywa przyrządzane są na parze, duszone w sosie lub krótko smażone w woku.

Kolejnym cennym składnikiem azjatyckiego menu są źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych, czyli ryby, owoce morza, oleje roślinne, orzechy. Tzw. „dobre tłuszcze” służą regulacji gospodarki lipidowej, normalizują ciśnienie krwi, wzmacniają odporność, wspierają pracę mózgu, chronią przed nowotworami, cukrzycą, depresją.

W przepisach w kuchni dalekowschodniej rzadko występuje czerwone mięso. Taka dieta pozwala ograniczyć ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, do których prowadzi nadmiar nasyconych kwasów tłuszczowych obecnych właśnie w wołowinie czy wieprzowinie.

Obowiązkowym składnikiem azjatyckich potraw jest ryż. Jest on lekkostrawny, a przy tym bogaty w korzystne dla organizmu źródło energii – skrobię. Ponadto zawiera znaczne ilości białka i praktycznie jest pozbawiony tłuszczu. Zawarty w ryżu błonnik oddziałuje korzystnie na procesy trawienne, a witaminy z grupy B regulują pracę układu nerwowego.

Niezwykle cennym elementem dalekowschodniej kuchni są wyraziste, ostre przyprawy. Mają one właściwości antyseptyczne, przeciwzapalne i przeciwnowotworowe. Dzięki właściwościom termogenicznym imbiru czy chili ich regularne spożywanie wspomaga trawienie i ułatwia spalanie tłuszczu.

Zobacz także

Napisz swój komentarz

* Korzystając z tego formularza, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych zgodnie z polityką prywatności.

Informujemy Cię, że przetwarzamy Twoje dane osobowe. Zanim zaczniesz przeglądać naszą stronę, prosimy, zapoznaj się z tymi informacjami. Akceptuję Więcej